5 راه حل ساده و كاربردي براي درمان ريزش موي سر

۱۱ بازديد

شما هم ترس اين را داريد كه روزي جلوي آينه برويد و كف سر خود را ببينيد؟ هميشه وقتي در حمام موهايتان را كف زمين مي‌بينيد قلبتان تند‌تر مي‌زند؟

روي سر ما بين 100 تا 150 هزار تار مو وجود دارد،  پس ريختن 100 تا 150 تار مو در روز كاملا طبيعي است و لازم نيست نگران باشيد. موهايي كه در روز مي‌ريزند جايگزين مي‌شوند و تارهاي جديدي به جاي آن‌ها مي‌رويند. اگر ريزش موي سر شما از اين مقدار بيش‌تر است، اگر كف حمام شما از مو سياه مي‌شود، اگر بالشت شما هر روز صبح شبيه به يك كلاه‌گيس شده است، اگر كف سر خود را در آينه مي‌بينيد، اين مطلب را جدي بگيريد. براي جلوگيري از ريزش موي سر راه‌هاي بسيار ساده‌اي وجود دارد و لازم نيست ميليون‌ها تومان خرج كنيد.

ريزش موي سر علل مختلفي دارد. اولين و عمده ترين علت ريزش موي سر افزايش سن است. آمارها نشان مي‌دهد تارهاي موي 50 درصد از زنان و 80 درصد از مردان با افزايش سن نازك مي‌شود و ريزش شديد پيدا مي‌كنند. ريزش مو در مردان اغلب پس از 40 سالگي در وسط سر، آغاز مي‌شود. در حالي كه زنان ابتدا موهاي جلوي سر را از دست مي‌دهند. مشكلات هورموني و تيروئيدي يكي از دلايل عمده‌ي ريزش موي سر در زنان است كه قرص “اسپيرونولاكتون” مي‌تواند كمك زيادي به درمان ريزش موي سر كند. مردان نيز به دليل بيماري‌هاي پروستات و قلبي دچار ريزش موي سر مي‌شوند.

درست است كه ريزش موي سر ژنتيكي است، ولي تمام ريزش موي سر ما تقصير پدر و مادرمان نيست و برخي از عوامل محيطي هم‌چون استرس، داروهايي كه مصرف مي‌كنيم، آلودگي هوا و مواد خوراكي در ريزش موي سر ما تأثير بسزايي دارند. در ادامه راه‌هايي را براي جلوگيري از ريزش موي سر و درمان آن به شما معرفي مي‌كنيم.

1.     به موهايتان متعهد باشيد

ماينوكسيدل” دارويي است كه ريزش موي سر شما را به طور كامل قطع مي‌كند؛ موهاي از دست رفته را احيا مي‌كند و تارهاي موي شما را كلفت مي‌كند. هر روز بعد از بيدار شدن و هر شب قبل از خواب 1 سي سي از ماينوكسيدل را روي سر خود بچكانيد و 1 دقيقه ماساژ دهيد. بعد از 6 ماه تأثير اين عمل را روي سر خود مشاهده خواهيد كرد. در حال حاضر ماينوكسيدل در دنيا بهترين درمان ريزش مو شناخته مي‌شود. ولي براي نتيجه گرفتن از ماينوكسيدل بايد متعهد باشيد و هر روز از اين دارو استفاده كنيد. سهل انگاري نكنيد و مصرف ماينوكسيدل را قطع نكنيد؛ با قطع مصرف ماينوكسيدل ريزش موي سر شما دوباره آغاز خواهد شد.

درمان ريزش مو با سرم ماينوكسيدل

2. آشپزخانه خود را به حمام ببريد

ماسك‌هاي زير كه به راحتي در خانه قابل تهيه است را روي سر خود بگذاريد و از ريزش موي سر خود جلوگيري كنيد.

  • چاي سبز: آب را جوش بياوريد و صبر كنيد تا دماي آن به 80 درجه برسد، جوش نباشد و قُل نزند. چاي سبز را در آب بريزيد، درِ آن را بگذاريد و 20 دقيقه صبر كنيد. دمنوش را يك ساعت روي سر خود بگذاريد. چاي سبز سرشار از آنتي اكسيدان است و به رشد موهاي شما كمك مي‌كند.
  • آب سير و پياز: از سير و پياز فقط در آشپزي استفاده نكنيد؛ پياز و سير مي‌توانند بهترين ماسك موي سر باشند. آب پياز و سير را بگيريد و آن را 1 ساعت روي سر خود بگذاريد يا آن را در شامپوي خود بريزيد و روزانه مصرف كنيد.
  • چغندر قرمز يا لبو: لبو سرشار از فسفر، كلسيم، پروتئين، ويتامين B و C است. برگ هاي چغندر قرمز را بجوشانيد و بكوبيد و خمير به دست آمده را نيم ساعت روي سر خود بگذاريد.
  • انگور فرنگي و آبليمو: ويتامين C موجود در انگور فرنگي به حفظ پوست سر و جلوگيري از ريزش موي سر كمك مي‌كند. انگور فرنگي را له كنيد و به آن چند قطره آب‌ليموي تازه اضافه كنيد، سر را با آن ماساژ ‌دهيد و سپس با آب ولرم بشوييد.
  • آب سيبزميني: سيب‌زميني را رنده كنيد و در يك پارچه بريزيد و آب آن را بگيريد. آب سيب‌زميني را با عسل مخلوط كرده و روي سر بگذاريد تا معجزه‌ي اين ماسك مو را مشاهده كنيد.
  • سفيدهي تخم مرغ: تخم مرغ نه تنها مي‌تواند راحت‌ترين و سريع‌ترين راه حل براي يك شكم گرسنه باشد، بلكه مي‌تواند ماسك موي سرشار از پروتئيني براي درمان ريزش موي سر شما باشد. سفيده تخم مرغ را به سر خود بماليد و پس از يك ساعت سر خود را شست‌و‌شو دهيد.
  • نارگيل: نارگيل به كلفت شدن تارهاي مو كمك مي‌كند. نارگيل را در مخلوط كن بريزيد و از خمير به دست آمده به عنوان ماسك مو استفاده كنيد.درمان ريزش مو با ماسك مو

3. ماساژ سر هميشه درمان لذت بخش ريزش موي سر

يكي از راه‌كارهاي بسيار خوب براي درمان ريزش مو، ماساژ سر است. ماساژ سر به گردش خون و اُكسيژن‌رساني به موها كمك مي‌كند. براي ماساژ سر از روغن‌هاي طبيعي مانند روغن رُزماري، روغن بادام، روغن نارگيل، روغن هسته‌ي انگور و… استفاده كنيد. چند قطره از روغن را به كف سر خود بماليد و سر را چند دقيقه ماساژ دهيد. روغن به حفظ رطوبت كف سر كمك مي‌كند و از خشك شدن پوست سر جلوگيري مي‌كند.

4. چه بخوريم؟

يك رژيم غذايي سالم و مناسب براي جلوگيري از ريزش موي سر ضروري است. غذاهاي زير را روزانه در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

  • غذاهاي اُرگانيك: مواد شيميايي مي‌تواند اختلالاتي در بدن به وجود آورد و موهاي سالم را از شما بگيرد.
  • تخم كدو : تخم كدو سرشار از زينك است و رژيم شامل تخم كدو به صورت روزانه زينك بدن شما را تأمين مي‌كند.
  • چاي سبز: چاي سبز سرشار از آنتي اُكسيدان است و از تبديل شدن تسترون به DHT جلوگيري مي‌كند.
  • اُمگا 3: اُمگا 3 يكي از ضروريات براي درمان ريزش موي سر است. از غذاهاي دريايي يا مكمل‌هاي اُمگا 3 استفاده كنيد.
  • پروتئينها: گوشت قرمز و طيور سرشار از آهن هستند و از كم خوني جلوگيري مي‌كنند.
  • MSM: MSM باعث توليد كراتين يا پروتئين مو مي‌شود. متيل سولفونيل متان (MSM) در شير، گوجه‌فرنگي و ذرت يافت مي‌شود.
  • بيوتين: بيوتين عنصر مهمي براي درمان ريزش مو است. بيوتين در گوشت، غذاهاي دريايي، دانه هاي سويا، تخم مرغ، محصولات لبني، آجيل، كلم بروكلي و گل كلم و ميوه‌هايي نظير آووكادو يافت مي‌شود.
  • ويتامين C: ويتامين C باعث توليد كلاژن مي‌شود. با افزايش سن توليد كلاژن در بدن كم مي‌شود موها شكننده مي‌شوند. مركبات، توت‌فرنگي و فلفل قرمز سرشار از ويتامين C هستند.
  • ويتامين E: ويتامين E به تغذيه‌ي موهاي آسيب ديده كمك مي‌كند و باعث افزايش كراتين در بدن مي‌شود.
  • كافئين: در تحقيقات انجام شده به اين نتيجه رسيده اند كه كافئين به رشد موها كمك و از توليد DHT جلوگيري مي‌كند.

درمان ريزش مو با كمصرف كافئين

5. براي جلوگيري از ريزش موي سر چه نخوريم؟

  • چربي: چربي‌هاي ناسالم به توليد DHT در بدن كمك مي‌كند. از روغن‌هاي سالم مانند روغن كنجد يا زيتون استفاده كنيد. مصرف غذاهاي چرب و فست فود را كم كنيد.
  • شكر: شكر نقش به سزايي در اختلالات هورموني، توليد DHT و ريزش موي سر دارد. شكر را كم كنيد و قندهاي طبيعي مصرف كنيد.
  • غذاهاي فرآوري شده: معمولن غذاهاي فرآوري شده چربي‌هاي ناسالم و شكر دارند در نتيجه براي بدن مفيد نيستند.
  • الكل: مصرف زياد الكل و استعمال دخانيات باعث افزايش ريزش موي سر مي‌شوند.
  • كافئين: نه. اشتباه تايپي رخ نداده است. درست است كه كافئين در ليست بالا هم بود اما مصرف زياد كافئين باعث كم آب شدن بدن، اختلالات هورموني و توليد DHT مي‌شود. پس تعادل را در مصرف كافئين حقظ كنيد.

نكات نهايي

براي جلوگيري از ريزش مو و داشتن موهاي سالم، نگه داري از موها ضروري است. روزي 8 ليوان آب بنوشيد. از رنگ كردن و دكلره كردن موها تا حد امكان پرهيز كنيد. حرارت بالا مانند اتو كشيدن مو و… به موها آسيب زيادي مي‌زند. مدل‌هاي مويي كه باعث كشيده شودن موها مي‌شوند ريزش را تشديد مي‌كنند. از برس مناسب استفاده كنيد و موهاي خود را وقتي خيس هستند و در حمام شانه نكنيد. موهاي سالمي داشته باشيد و از آن‌ها لذت ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.