جشنواره تيرگان كانادا

۴۰۴ بازديد

به گزارش راهنماي ايرانيان كانادا: جشنواره تيرگان هر دو سال يك بار در تورنتو كشور كانادا برگزار مي شود. در اين جشنواره فرهنگ و هنر اصيل ايراني از طريق موسيقي، نوازندگي، آواز خواني، سينما و تئاتر به عموم معرفي مي گردد. اين جشنواره در 2018 با برنامه هاي  ديدني و شنيدني منتظر هنرمندان داخلي و خارجي است.

جشنواره تيرگان كانادا يك رويداد مهم

يكي از فستيوال هاي مهم ايراني كه در تورنتو كشور كانادا هر دو سال يك بار برگزار مي شود جشنواره تيرگان مي باشد. محوريت موضوعي اين جشنواره را فرهنگ و هنر ايران زمين تشكيل داده اند. اين جشنواره در چهار روز پي در پي ميزبان افراد و هنرمنداني است كه در عرصه هاي مختلف هنري و فرهنگي در حال فعاليت مي باشند. استقبال از اين فستيوال هر ساله افزايش مي يابد و اين نشان از علاقه مراجعه كنندگان به هنرهاي ايراني از جمله موسيقي، تئاتر، سينما و … مي باشد.

 نزديك به 12 سال است كه جشنواره تيرگان كانادا به معرفي فرهنگ و هنر ايران پرداخته است. اين جشنواره هنري و فرهنگي در سال 2006 در مركز هاربر فرانت تورنتو با نام زير گنبد كبود برگزار شد و تا به اكنون همچنان برنامه هاي مختلفي براي برگزاري آن در نظر گرفته مي شود. در ادامه به تاريخچه اين فستيوال و ديگر مطالب مربوط به آن خواهيم پرداخت.

جشنواره تيرگان كانادا

نخستين جشنواره تيرگان كانادا با نام زير گنبد كبود

همان طور كه در بخش قبلي نيز عنوان كرديم زير گنبد كبود نام اولين جشنواره تيرگان كانادا محسوب مي شود كه در 17 تا 19 مارس در محلي به نام هاربر فرانت در شهر تورنتو كانادا برگزار شد. در اين جشنواره در كنار موضوعات مهم هنري و فرهنگي جشن نوروزي نيز برگزار شد و به يك رويداد مهم در اين زمينه تبديل گرديد.

جالب است بدانيد كه در اين فستيوال شركت كنندگان و حضار به تماشاي هنرهايي همچون موسيقي، رقص، سينما و تئاتر كه توسط صد هنرمند ايراني انجام شد پرداختند. تعداد بازديد كنندگان اين مراسم به 25 هزار نفر رسيد كه در كنار هنرهايي كه در بالا به آن ها اشاره شد به تماشاي هنرهاي تجسمي نيز پرداختند. در سال 2008 شركت كنندگان جشنواره تيرگان كانادا 60 هزار نفر بودند كه برگزاري اين جشن را افراد سرشناسي از جمله شاهرخ مشكين قلم و همچنين محمدرضا لطفي بر عهده گرفتند.

جشنواره تيرگان كانادا

جشنواره تيرگان براساس افسانه هاي ايران باستان

در ايران باستان جشن هاي مختلفي برگزار مي شد كه هر كدام از دلايل مختلفي برخوردار بودند. جشنواره تيرگان كه امروزه در تورنتو كانادا ميزبان هنرمندان مختلفي است براساس جشني با اين نام كه از تيرماه به مدت نه روز در ايران برگزار مي شود شكل گرفته است. جالب است بدانيد كه در آثار الباقيه ابوريحان بيروني هدف از برگزاري اين جشنواره را بزرگداشت مقام نويسندگان در ايران باستان معرفي كرده است.

جشن ارزنده تيرگان براساس داستان و روايت هاي مختلف ايراني است كه يكي از مهم ترين آن ها داستان آرش كمانگير است كه با پرتاب تيري مرز بين ايران و توران را معرفي نمود و از آن روزگاران فرهنگ و قوميت هاي مختلفي درون اين مرزها به همزيستي در كنار يكديگر در سال هاي طولاني پرداختند. اميد، شجاعت و استقامت ايرانيان در اين جشنواره كاملاً مشهود است.

جشنواره تيرگان كانادا

خصوصيات جشنواره تيرگان كانادا

هر فستيوال و جشنواره بين المللي كه در دنيا برگزار مي شود از ويژگي ها و خصوصيات منحصر به فردي برخوردار است كه مي تواند اهداف آن ها را تعيين نمايد. جشنواره تيرگان كانادا نيز داراي ويژگي و خصوصيات مهمي است كه تنها براي معرفي فرهنگ و هنر ايران زمين به دنيا برگزار مي شود.

دعوت از هنرمندان شناخته شده در زمينه هاي مختلف هنري و فرهنگي از جمله خصوصيات اين جشن بزرگ ملي است كه مي تواند شركت كنندگان اين جشنواره را با نام هاي مهمي آشنا نمايد. در كنار برنامه هاي مختلف موسيقي و تئاتر كه در جشنواره تيرگان براي حضار در نظر گرفته مي شود هنرهاي دستي و اجناس ايراني نيز در غرفه هايي مختلف به فروش مي رسند كه مي توانند جذابيت خاصي به اين جشنواره بيفزايند.

اهداف برگزاري جشنواره تيرگان كانادا

براي برگزاري جشنواره تيرگان كانادا اهداف و آرمان هاي مختلفي در نظر گرفته شده است كه مي توان به چند نمونه زير جهت شناساندن فرهنگ و هنر اصل ايراني اشاره كرد. ايجاد محيط و جامعه اي نيرومند و نوپا با برگزاري اين جشنواره كه از طريق پشتيباني و همكاري گروهي حاصل خواهد شد.

هنر و فرهنگ ايراني مي تواند به فرهنگ چند گانه كانادايي و ديگر كشورها افزوده شود. ايراني هاي ساكن در كانادا و مردمان اين كشور مي توانند با هنر ايراني و فرهنگ اصلش بيشتر آشنا شوند. سرگرم كردن و آموزش دادن مردم كانادا در تورنتو از ديگر آرمان هاي جشنواره تيرگان محسوب مي شود. با برگزاري اين جشنواره مي توان از نقاط مختلف دنيا افراد را براي حضور در يك فستيوال فرامرزي دعوت نمود.

برگزاري جشنواره تيرگان كانادا در سال 2018

همان طور كه اشاره كرديم از سال 2006 جشنواره تيرگان در تورنتو كانادا ميزبان افراد از نقاط مختلف دنياست. در سال 2018 اين جشنواره با برنامه هاي ويژه ميزبان حضار و شركت كنندگان ايراني و خارجي است. جشنواره تيرگان 2018 با برنامه هاي خاصي كه براي آن در نظر گرفته شده است بيش از پيش به معرفي هنر و فرهنگ ايراني خواهد پرداخت.

از جمله برنامه هاي اين جشنواره مي توان به آواز خواني و نوازندگي حامد نيك پي، ساز نوازي مهسا و مرجان وحدت، اجراي دادور با قطعات خاطره انگيز، نمايش خاله سوسكه با كارگرداني شاهرخ مشكين قلم و كنسرت دانيال اسدي و همچنين نقيب شنبه زاده كه در آن از سازهاي اصيل ايراني استفاده مي شود اشاره داشت. در ادامه به برخي از اين برنامه بيشتر خواهيم پرداخت.

جشنواره تيرگان كانادا

جشنواره تيرگان كانادا 2018 با موسيقي اصيل ايراني

همان طور كه در بحث قبلي اشاره كرديم جشنواره تيرگان كانادا در سال 2018 با برنامه هاي مختلفي ميزبان ميهمانان مي باشد. يكي از اين برنامه ها اجراي موسيقي و آواز اصيل ايراني توسط حامد نيك پي مي باشد.

 اين هنرمند ايراني در اين جشنواره نه تنها آثار ده سال گذشته خود را براي عموم اجرا خواهد نمود بلكه به معرفي و اجراي آثار جديد خود نيز خواهد پرداخت. در كنار حامد نيك پي خواننده و موسيقي دان ايراني مي توان به حضور افراد هنرمند ديگر در كنار او از جمله فرزين فرهادي نيز اشاره كرد.

ساز و آواز فاخر ايراني در جشنواره تيرگان 2018 كانادا

جشنواره تيرگان هر دو سال يك بار برگزار مي شود تا هنر و فرهنگ اصيل ايراني به بهترين شكل ممكن به دنيا معرفي شود. يكي از برنامه‌هاي اين جشنواره در سال 2018 ساز و آواز فاخر ايراني توسط هنرمندان شناخته شده از جمله مهسا و مرجان وحدت مي باشد.

 جالب است بدانيد اين دو بانوي هنرمند در سال هاي اخير تلاش فراواني براي معرفي هنر و موسيقي اصيل ايراني به جهان كرده اند. اين دو بانو آواز ايراني و سنتي خود را زير نظر استاداني همچون سيما بينا و پري ملكي فرا گرفته اند و در جشن تيرگان با تلفيقي از موسيقي ايراني آن را براي عموم اجرا خواهند كرد.

تئاتر خاله سوسكه در جشنواره تيرگان 2018

يكي از برنامه هاي مهم در جشنواره تيرگان 2018 نمايش خاله سوسكه به كارگرداني شاهرخ مشكين قلم مي باشد. در اين نمايش جذاب حوادث را شخصيت هاي آن به پيش مي برند. طنز آميزي مدرن به خوبي در اين نمايشنامه مشهود است كه مي توان از تمامي لحظات آن لذت برد. نمايش خاله سوسكه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده در دو روز پي در پي در تاريخ شنبه دهم و يكشنبه يازدهم مارس براي حضار و شركت كنندگان در جشن تيرگان كانادا توسط هنرمندان ايراني اجرا خواهد شد.

حضور در اين جشنواره نه تنها لذت و شور خاصي دارد بلكه مي تواند شما را با آثار هنرمنداني داخلي و خارجي بيش از پيش آشنا نمايد. با يك برنامه ريزي مناسب مي توانيد نواهاي ايراني و موسيقي اصيل آن را به خوبي گوش فرا دهيد و از نمايشنامه هاي زيبايي كه بر روي صحنه اجرا مي شود لذت بسياري ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.